oktober 28, 2009

Det mykeste babyteppet

Posted in hekling kl. 9:59 av edrun

Endelig skal jeg få vist fram det fine babyteppet med bestemorsruter som jeg har hekla til Eline. Jeg er veldig fornøyd med dette teppet – det tar seg veldig bra ut i den gamle vogga vår 🙂 Teppet er strikka i myk myk Sandes Alpakka. Det gikk veldig fort å hekle dette, sikkert fordi jeg ble mer og mer fornøyd etter som arbeidet gikk framover, men å feste trådene – puh! Jeg måtte jo regne ut hvor mange det var, og 680 tråder er mange å feste!

bestemor

bestemor2

bestemor1

7 kommentarer »

  1. Veronika said,

    Nydelig teppe!
    Har hekla et slikt et i «voksen» størrelse, så jeg vet akkurat hva du snakker om når det gjelder å feste tråder;-)
    Jeg hekla mitt i restegarn så jeg må jo bare si at ditt var litt penere.
    Heldige Eline.

    Klem

  2. Edrun said,

    Takk!

    Begynte på et voksenteppe jeg også, men det var så kjedelig, også var jeg ikke helt fornøyd med garnvalget, så det blei ikke så stort – passer til å ha over fanget bare…

  3. licota said,

    Tips- hekle sammen rutene mens du hekler – da blir det ikke mange tråder å feste. Samt at det lønner seg å «hekle inn» løse tråder. Når du skifter farge, knytt tråden tett inntil den masken du har på pinnen, og når du hekler videre så legger du tråden imellom de maskene du hekler rundt. Æsj, jeg er dårlig på å forklare. Men se her!

    http://attic24.typepad.com/weblog/joining-asyougo-sqaures.html En fin guide med bilder som viser hvordan du hekler sammen ruter «as you go!»

    Og her: http://attic24.typepad.com/weblog/summer-garden-granny-square.html

    På bildene der skjønner du kanskje hva jeg mener med at du legger tråden imellom… 🙂 Eller hekler tråden inn.

  4. edrun said,

    Ja, i ettertid har jeg funnet ut hvordan jeg hekler sammen ruter etterhvert, men da må man vite hva slags mønster man skal ha, og det visste ikke jeg… Jeg har hekla inn trådendene, men da får jeg bare festa de en liten centimeter, og det er jo ikke nok. Jeg kan ikke ta med meg trådene over mellomrommet – hvis du skjønner – for da synes en tråd tvers over… Like dårlig til å forklare, jeg… Men skal ta en titt på linkene for å se om ho gjør det annerledes enn meg.

  5. licota said,

    Hm. Da er det to ting å gjøre – enten lage lenger tråd-ender, eller legge tråden på «baksiden» av den heklede ruten. Det gjør jeg, og det synes ikke i mellomrommet :). Men nydelig teppe da! Godt jobba.

  6. edrun said,

    Jeg hadde lenger trådender enn 1 cm altså… Men et teppe brukes jo på begge sider, så selv om tråden ligger på baksida, så synes den jo. Hekler ei pute nå, og da synes ikke baksiden, så da fester jeg tråden rundt hele ruta på baksida.

  7. Licota said,

    Ah, men da blir det jo litt annerledes.


Legg igjen en kommentar

